Haastattelussa Kimble-ilme20 -finalisti Anna Polkutie

Share

Haastattelussa Kimble-ilme20 -kilpailun finalistit. Keitä he ovat ja miten heidän Kimble-ilmeensä syntyivät.


Anna Polkutie

Anna Polkutie

Ammattisi

Kuvittaja ja graafinen suunnittelija

Miksi päätit osallistua Kimble-ilme20 -suunnittelukilpailuun?

Ajattelin että olisi aivan huikeaa saada klassikkopeli omalla kuvituksella. Upeaa että se toteutuu.

Miten idea Kimble-ilmeeseen syntyi? Kerro vapaasti ideointiprosessista.

Kuvittajana ammennan paljon inspiraatiota luonnosta, joten metsä oli aiheena melko luonteva. Työhuoneeltani ja kodistani on vajaa 200 metrin matka metsän laitaan. Halusin tuoda mukaan myös ajatusta suomalaisuudesta, kun kyseessä on kotimainen peli. Suomalaiset metsän eläimet palvelivat tätä ajatusta loistavasti. Tavoitteena oli myös design, joka ilahduttaisi tasavertaisesti kaikkia, eikä olisi liian selkeästi suunnattu esim tietylle ikäryhmälle. 

Millainen suunnitteluprosessi oli? Oliko matkalla haasteita vai syntyikö lopputulos helposti/nopeasti/miten?

Prosessi oli melko vaivaton. Kirkastin ajatusta päässä ennen varsinaista työstämistä hyvän tovin. Tahdoin tehdä selkeän raikkaan ja ilahduttavan designin. Loppu olikin sitten vain piirtämistä ja värien suunnittelua. 

Mitä halusit designin viestivän/mitä tavoittelit designilla?Hauskuutta/tyylikkyyttä/massasta poikkeavuutta/vai mitä?

Halusin, että design on hauska, selkeä ja mehevän värinen, eli kaikin puolin houkutteleva. Hahmot yritin saada pohjaan mahdollisimman suurina, koska ne ovat designissani pääroolissa.

Millaista kohderyhmää ajattelit luodessasi designia. Onko lopputulos enemmän lahjatavara- vai tietyn genren fanittaja -osastoa.

Minulla on kotona 3- ja 6-vuotiaat pojat, joten oli selvää että teen peliä myös heitä ajatellen. Hahmoja valitessa oli hauska kuvitella, miten lapsi saa pelatessa valita mikä eläin on: “mä olen kettu!”. Halusin kuitenkin suunnitella designin, joka sopisi myös aikuisille. Metsä aiheena on suomalaisille niin rakas, että näen tämä niin kaupunkikodin lasten huoneessa, kuin kenen tahansa mökkikimblenä. Itsekin vien heti mökille oman kunhan peli ilmestyy. 

Pelaatko itse Kimbleä? Jos pelaat, oletko pelaajana voitontahtoinen vai fiilistelevä seurapelien pelaaja/jokin muu?

Kimbleä pelataan meillä perheen kesken, joten äidin on pidettävä voitontahto kurissa lasten kanssa pelatessa.   

Kimble on kaikkien tuntema peliklassikko. Mitä se sinulle suunnittelijana merkitsee ja vaikuttiko se suunnittelutyöhön?

Minulle on todella iso juttu saada oma design Kimbleä koristamaan. On ihana ajatus, että minun luomat hahmot pääsevät ilostuttamaan ihmisten yhteisiä pelihetkiä lukuisiin koteihin. Lautapelien pelaaminen itsessään on niin kovin arvokasta kiireetöntä yhdessäolon kulttuuria, että jo siksi koen olevani suunnittelijana todella onnekas, kun pääsin finaaliin tässä kilpailussa. 

Millaisia ajatuksia pelin kotimaisuus sinussa herätti?

Minusta on upeaa, että Suomessa on syntynyt näin mainio kaikille sopiva peli ja halusinkin siksi tuoda designiin myös suomalaisuutta, kuten yllä jo mainitsinkin.

Kerro jokin Kimbleen liittyvä muisto omasta elämästäsi.

Meillä oli suvun mökillä Asikkalassa Verkkosaaressa Kimble, jota eri serkuskokoonpanoin pelattiin. Muistan että siinä oli ihanat puiset nappulat.


Kimble-ilme20 -kilpailu oli Tactic Games Oy:n ja Grafia:n yhteistyössä järjestämä suunnittelukilpailu, jolla etsittiin uudenlaista, tuoretta ja raikasta Kimble-ilmettä vuodelle 2020. Finaalin voittaja julkistetaan Helsingin Kirjamessuilla 26.10.

Finalistitöistä tullaan valmistamaan rajattu Kimble-painos myytäväksi Tactic Games Oy:n jakelukanavissa 2020.

You may also like...

UA-80130246-9